dimarts, 25 de novembre del 2014

Extraescolars de robòtica al Marta Mata I

Aquest curs hem començat una nova extraescolars de robòtica a l'escola Marta Mata de Torelló. Durant els mesos d'octubre i novembre hem estat treballant Scratch.

Amb l'ajuda d'aquest programa s'han introduït els conceptes bàsics de programació informàtica:

  • Les variables
  • Les repeticions o bucles
  • Els condicionals
Amb els més petits, ha costat una mica, però al final els alumnes han estat capaços de fer els seus propis programes.





En el següent enllaç podeu veure alguns dels programes que han fet els alumnes:






dilluns, 24 de novembre del 2014

Treball amb Scratch

Durant els mesos d'octubre i novembre els alumnes han aprés els conceptes bàsics de la programació informàtica. Hem treballat:

  • Les variables
  • Les repeticions o bucles
  • Els condicionals

Per dur a terme això hem fet servir el programa Scratch. A través del següent enllaç, podeu descarregar-vos la versió 1.4, o si ho desitgeu podeu accedir a la versió 2.0 disponible online.


No ha estat una feina fàcil. Els alumnes han fet un esforç per aprendre els principals conceptes, la seqüència de les ordres, a corregir errors, etc.
En alguns casos ha estat molt fàcil i en altres ha costat una mica. Tot i això, han estat capaços de fer diferents programes per calcular sumes, programes de preguntes i respostes, fer moure un cotxe o objecte per una camí, atrapar un personatge amb el ratolí, etc.
En el següent enllaços podeu veure alguns dels projectes realitzats:

diumenge, 16 de novembre del 2014

Aplicació amb App Inventor a Google Play

Aquesta setmana hem acabat la segona aplicació i l'hem penjat a Google Play.
De moment hem pujat les aplicacions de dos alumnes, les teniu disponibles en els següents enllaços.
- Appp de l'Andreu
- App de la Nel·la

L'aplicació està basada en el tutorial Paint Pot de la pàgina oficial d'App Inventor.
Amb els alumnes hem treballat tots els passos per penjar l'aplicació a la botiga d'Android:
- Tenir un compte a la Google Play Developer Console
- Generar l'aplicació des de l'App Inventor i penjar l'arxiu de l'aplicació
- Omplir la fitxa de l'aplicació (descripció del que fa, tipus d'aplicació, etc)
- Penjar els ScreenShots de l'aplicació i altres imatges
- I finalment publicar l'app

El funcionament és molt senzill. L'aplicació permet fer fotografies utilitzant la càmera del dispositiu. Un cop feta la foto, aquesta es posa com a imatge en un canvas, per poder-la pintar i, finalment, si es vol es pot compartir a través de Facebook, Gmail, WhatsApp, etc.
Per dur-la a terme, vam estudiar l'aplicació Paint Pot, després van fer una pluja d'idees per millorar l'aplicació. Al final les propostes per millorar van quedar en les següents:
- Possibilitat de pintar amb més colors
- Poder canviar el gruix del pinzell al pintar. Això ho vam fer amb un slider o lliscador
- Fer fotos amb la càmera
- Compartir les creacions
Les imatges de les aplicacions les vam buscar a Internet.

dissabte, 15 de novembre del 2014

Braç robòtic amb Scratch

Amb uns alumnes de 2n i 3r de primària hem construint un braç robòtic i l'hem programat amb Scratch.
Per construir el braç robòtic hem seguit les instruccions de RoboCamp.



Pel que fa la programació, hem fet un programa que compta el segons que es triga a moure l'objecte d'una posició a una altra.


En el següent vídeo podeu veure una petita demostració:

Us deixo unes fotos:

dilluns, 10 de novembre del 2014

Bee-Bot: Introducció a la robòtica per als més petits

El passat 3 de novembre, festa de lliure disposició a les escoles de Torelló i Sant Vicenç de Torelló, l'Ampa de l'escola Lloriana, va organitzar uns tallers per als nens i nenes.
Nosaltres vam participar organitzant diferents tallers de robòtica per a totes les edats.
Els més petits, de P4 i P5, van poder gaudir d'un taller d'introducció a al robòtica amb l'abella Bee-Bot.
El Bee-Bot és un petit robot molt fàcil de programar. Amb les fletxes es pot programar per que avanci cap endavant, cap enrere o perquè giri adreta i a esquerra. D'aquesta forma resulta molt senzill fer que el robot es desplaci d'un costat a un altre i segueixi un camí.

La primera part del taller va consistir en diferents activitats per tal que els nens i nenes entenguessin el funcionament del Bee-Bot. Va resultar més senzill del que ens pensàvem, en pocs minuts gairebé tots van entendre el funcionament i van començar a programar petits camins.


Un cop superada aquesta primera fase,  els alumnes van construir diferents cases i edificis amb Lego Duplo i van programar el robot per tal d'anar d'un lloc a un altre.
Aquí podeu veure'n els resultats.



dijous, 30 d’octubre del 2014

Programació amb gots

Ja fa un mes, més o menys, que hem començat les activitats extraescolars.
La primera activitat tenia per objectiu introduir la programació als nois i noies.
Per dur a terme aquest objectiu van fer programació amb gots de plàstic. Es va adaptar una idea extreta de la setmana de programació del 2013 (http://csedweek.org/) que us podeu descarregar des d'aquest enllaç.
En aquesta activitat a través d'un codi molt senzill format per sis instruccions, els alumnes han de construir diferents estructures amb gots de plàstic.
Les instruccions del codi són, per moure els gots amunt i avall:
Per desplaçar-los a dreta i a esquerra. Als més petits perquè entenguin la noció de radi, se'ls ha d'explicar una mica.


Per posar els gots cap per amunt o cap per avall. Pe entendre millor el gir de 90º graus s'explica que és com fer 1/4 de volta.

dissabte, 18 d’octubre del 2014

Comencem les classes amb App Inventor

Amb un grup d'alumnes de 4t i 5è hem començat les classes d'App Inventor. És una eina de programació en blocs que utilitza la màquina java per crear i dissenyar aplicacions per dispositius basats en Android.

Com que ja portàvem un temps fent diversos programes amb Scratch i ja havien assolit les principals nocions de programació: repeticions, condicionals, variables, etc., ha estat relativament senzill la introducció a aquesta nova eina.

En la primera classe hem conegut l'entorn de programació App Inventor. Hem vist que té una certa similitud amb Scratch, sobretot l'apartat de blocs.


Amb els alumnes hem treballat els següents tres conceptes:
- Components: Imatges, etiquetes, caixes de text, botons, etc
- Propietats: cada component té les seves propietats
- Comportament: A l'apartat dels blocs es defineixen els comportaments per a cada component.

Per connectar el App Inventor amb el mòbil hem fet servir la connexió wifi. Ens ha calgut descarregar l'aplicació Ai Companion 2 al mòbil i després ha estat bufar i fer ampolles passar l'aplicació al dispositiu.

Hem estat fent diversos programes per entendre les propietats de les etiques, caixes de texts i botons. Ho hem combinat amb els Layout per ajudar a organitzar els diferents components dins la pantalla.
Finalment hem treballar el comportament dels botons.
Al final els alumnes han estat capaços de fer una senzilla aplicació per posar en pràctica tot el que han après.

Com a regal final he penjat l'aplicació a Google Play, si us ve de gust us la podeu baixa a través del següent link.